torsdag 14 april 2016

All the bright places



Titel: All the bright places
Författare: Jennifer Niven
 Språk: Engelska

Handling:

Theodore Finch är en kille som söker efter något som kan hålla honom vaken. Levande. Varje dag tänker han på sätt som han kan dö på, och fantiserar om den perfekta dagen. Den perfekta dagen då inget dåligt sker.
När Finch befinner sig högst upp på skolans klocktorn mitt uppe i funderingar om hur det vore om man hoppade, så möter han Violet Markey.
Violet längtar bort, önskar att allt skulle kunna bli annorlunda. Det har hon gjort ända sen olyckan, för inget har varit detsamma sen dess. 
Där uppe i klocktornet blir de varandras räddning. Något som får de båda att tänka om.
Men är det verkligen till det bättre?

Karaktärer:

Theodore Finch:

Finch är extrovert på ett sätt, som om världen inte riktigt räckte till för honom. Han beskrivs ofta som impulsiv, och skulle kunna göra sånt som ingen annan någonsin skulle vågat. Detta har varit en av de faktorer som lett till att han bland personer i skolan kallas Theodore Freak, och är då det utstötta "svarta fåret"
Även om Finch ofta är utåtgående så är han också en person som reflekterar över många, djupa saker som påverkat honom genom livet. Han reflekterar ofta över just en grej. Att hålla sig vaken, levande. Att vara vaken är ett begrepp han använder för att beskriva sitt tillstånd då han bl.a känner sig levande och närvarande, eller när han är det motsatta.

"I can't tell you what was different this time around, only that when I woke up, I felt deader than usual." 

Finch har flera sidor som han ofta skiftar mellan, olika personlighetstyper. Genom alla olika klädstilar, dialekter och sätten att föra sig så försöker han hitta sig själv. Kanske ett jag som han känner sig bekväm med?

Violet Markey:

Violet är introvert, kreativ men vilsen och tillbakadragen sen olyckan med systern. Hon håller sig helst inom ett visst "område" i vilket hon känner sig bekväm. Detta har gjort att hennes standardfras när hon inte vill eller vågar göra något är "Jag är inte redo". Vilket ofta funkar för att den andra personen ska ge sig och för att hon ska kunna stanna i sin lilla skyddande bubbla. Dettta är något som hon ofta använder såfort hon ska skriva något t.ex. en uppsats. Utöver detta försöker hon leva som förut i hopp om att allt ska gå över. Att hon ska kunna må bra igen. Fast efter systerns död i olyckan är inget som förut. Violet har bl.a slutat skriva, vilket var något som hon var riktigt bra på. Detta har gjort att hon inte vet vem hon är längre.


Åsikter:

Den här boken har nog blivit lite utav en favorit! Så himla djup, ärlig men på samma sätt så har det lagts mycket tanke bakom karaktärerna. För det märker är att det negativa jag ofta brukar ha att säga om böcker är att karaktärerna blir väldigt enformiga, inte så realistiska. 
Det som var skillnaden denna gång var att när jag bestämde mig för att läsa den här boken gick jag först runt i min lokala bokhandel och bara kollade. I vanliga fall brukar jag kolla mest på böcker jag har hört talas mycket om och böcker jag läst. Aldrig riktigt ta upp för mig okända böcker och se vad den handlar om. 
Det jag är glad att jag gjorde den här gången var att verkligen kollade i hyllorna, och plockade därför bara upp denna helt slumpmässigt, och fastnade vid första sidan. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill kommentera på min blogg. :) Var snäll och respektera att onödiga kommentarer tas bort.